Merk! Dette blogginnlegget ble skrevet for mange år siden, da jeg ikke engang drømte om å bli en profesjonell reiseblogger. Du advares om at kvaliteten på teksten og/eller bildene kanskje ikke er den beste. 🙂
Jeg våkner i den nye leiligheten min, strekker meg luksuriøst i varmen, går ut på det kjølige flislagte gulvet og bort til vinduet.
Utenfor skinner solen og kaster et varmt grønt lys gjennom bladene på jungeltrærne på gårdsplassen. I det fjerne kan jeg høre lydene idet byen våkner: klokkespill, gateselgere og trafikk, et spennende travelt industriliv.
Chiang Mai, Thailand – Jeg kan nesten ikke tro at jeg får kalle dette stedet mitt hjem.
Denne leiligheten koster mindre enn et lite rom hjemme i Russland (3500 baht, som er noe sånt som 85 €!), og jeg er bare noen få minutter unna gamlebyen og det vakre Wat Prasingh-tempelet. Så billig, og likevel bor jeg i paradis!
Den har klimaanlegg, varmtvann, kjøleskap, TV og alt annet du måtte trenge. Det er bare det at jeg ikke har basseng, så synd! 😉 For det måtte jeg betale rundt 150 € i måneden!
Her er bildene av stedet mitt. Beklager, det er litt rotete. Bildene ble tatt da jeg nettopp flyttet inn.



Men seriøst, jeg skjønner nå hvorfor så mange expats velger å bosette seg i Chiang Mai. Det var faktisk en av grunnene til at jeg selv valgte å bosette meg der: et flott fellesskap av mennesker som hjelper hverandre. Alle disse gutta her er fantastiske! De gjør meg bedre! Jeg har til og med begynt å våkne tidlig nå, nei! 🙂
Jeg besøkte alle de viktigste turistattraksjonene: Gamlebyen og Wat Prathat Doi Suthep, på toppen av fjellet, og den idylliske landsbyen Doi Pui i åssiden. Vi vandret i de travle, fargerike gatene og besøkte mange barer og restauranter.
Vet du, jeg var uansett ganske lykkelig tilbake i det kjølige Russland, men jeg liker det veldig godt her så langt.
Det er ekstremt billig sammenlignet med den vestlige verden, klimaet er supervarmt , folkene rundt meg er fantastiske , byen har en rik kultur og fantastisk natur , og visumpolitikken er mild.
Så tenkte jeg, HVORFOR I HELVETE IKKE ? 🙂
Dette er en kreativ og kunstnerisk by, og jeg føler at jeg passer godt inn her. De gylne statuene, de fargerike, juvelbesatte templene, de grønneste trærne, den blåeste himmelen – alt fyller øyet med undring og inspirerer sinnet.
I dag skal jeg gå ned til søndagsmarkedet på Walking Street . Synene, lydene og luktene er så livlige at alle sansene dine blir forvirret, og du vandrer gjennom det i en behagelig døs. Jeg skal ta en titt på de lokale varene som tilbys – tekstiler, smykker, lamper, dukker, såpe, og deretter til matbodene, hvor jeg kan kjøpe et festmåltid for nesten ingenting, og ta det med hjem for å dele med mine nye venner.
Hver dag her er et eventyr, og jeg er så glad for at jeg tok avgjørelsen om å gå ut av komfortsonen min og prøve å bo i Chiang Mai. Selv om det er midlertidig, var det å flytte til Thailand en av de beste avgjørelsene jeg har tatt i livet mitt!
Følg med!
Julia
Oppdatering juni 2015: Siden jeg allerede har vært her en stund, har jeg samlet noen av mine favoritteventyrlige ting å gjøre i Chiang Mai . Sjekk det ut, du vil like det! 🙂
Hvis du vil oppdage mer av den nordlige delen av landet, vil noe garantert være nyttig her . Og ikke glem Bangkok !
Takk for at du leste!
Ingenting gjør meg mer glad enn kommentarene dine!
Hvis du likte innlegget, støtt meg, del/«lik» det på ditt tilbudte sosiale nettverk!
Julia
Fest den til senere!

Julia Saf 